Roadtrippen met Wall-E!!

Hee iedereen!

Hoe is het met jullie? We hebben verhalen gehoord over verschrikkelijk koude temperaturen daar in Nederland. Terwijl wij hier al met onze trui aanlopen omdat het bewolkt is en het waait!

We hebben vanaf het vorige bericht zo’n 4500 km afgelegd met onze campert (Wall-E) en dat was nog best haasten om op tijd in Sydney te zijn met o&n, want zo hard gaat hij namelijk niet! Momenteel zijn we nog steeds in Sydney, in afwachting voor de eerste dag van het Sydney festival morgen, maar eerst maar eens de verhalen vanaf waar we gebleven waren.

Cape Tribulation & Daintree National park
Vanuit Cairns zijn we eerst nog een stuk naar het noorden gereden, waar we na een duik te hebben genomen in de mooie Mossman gorge met de ferry zijn overgegaan naar het Daintree national park. Op het moment dat je met de ferry overgaat, ben je gelijk in het regenwoud met daarbij een aangenaam koeler klimaat. Heerlijk, want wat was het in Cairns ongeloofelijk warm. Slapen in de camper zonder op zijn minst een aantal keer wakker te zijn geworden door de warmte en zonder om half acht uit je bed gebrand te worden, was er namelijk niet bij.

4459 4508

In het national park leven de zeldzame cassowaries en we hebben er een gezien! We zagen net voor de eerste keer het waarschuwingsbord en vroegen ons af wat is dat nou weer voor een beest, stond hij om de bocht ineens voor onze neus. Gelukkig reden we zacht door alle bochten daar en sprong hij zo weer de bosjes in.  Staan de borden er dus toch niet voor niks!
Om nog een gaaf beest te spotten zijn we nog met een crocodile cruise meegegaan. (Gefrustreerd omdat we na op elke brug te zijn gestopt en getuurd te hebben er nog steeds geen een gezien hadden). Wij vol hoop, want volgens de folder spotte ze een krokodil op 99% van hun cruises. Blijkbaar viel onze cruise onder die ene procent, want we hebben er geen een gezien!!!!! Damn!

4498 4454

Verder hebben we in het Daintree park een aantal boardwalks gemaakt, hebben we gezwommen in een swimminghole midden in de rimboe en zijn we bij Cape Tribulation het strand op geweest. Erg mooi, gaaf gezicht om te zien dat het regenwoud echt tot aan het strand loopt. En een heerlijk strand, waar je niet eens kan zwemmen in verband met de stingers die in het water zitten. Jammer!

Aboriginal park
Vanuit het hogere noorden zijn we toch nog weer via Cairns teruggegaan, aangezien we van een Deense familie hadden gehoord over een aboriginal park. Dat leek ons toch wel erg interessant om wat meer over deze mensen te leren. Naast een heleboel informatie in de vorm van films, voorstellingen en schilderingen, konden we speerwerpen, vuur maken, digaridoo spelen, boomerang gooien en Dennis is zelfs nog aan het dansen geweest. Verder hebben we eigenlijk vooral stilgestaan bij de verschrikkelijk dingen die de Engelsen hier gedaan hebben en hoe het nu is voor de aboriginals om in deze wereld te leven.

4635 4636

Na een leerzame dag in het park, kwamen we terug bij de auto om nog meer te leren. Namelijk; ‘oude auto’s melden niet uit zichzelf dat je de lampen nog aan hebt staan.’ Met het resultaat dat we met een lege accu stonden. Helaas wou de auto niet starten door middel van aanduwen, maar gelukkig hadden we net vier dagen geleden een ‘anwb’ abonnement afgesloten. Helaas dan weer dat zij hem niet aan de praat kregen met een jumpstart (tot op heden zijn we er nog steeds van overtuigd dat ze gewoon iets verkeerd deed.) Achteraf bleek het dus ook handig te zijn dat we weer terug waren gegaan naar Cairns, naar de bewoonde wereld, want we moesten worden afgesleept. Na een hele zondag niks eraan kunnen doen behalve zorgen maken of er ook iets goed mis kan zijn, konden we maandag op de fiets naar de stad om daar de accu te laten opladen. Helemaal vol weer in de auto, en jahoor hij deed het gewoon weer! Pffieuwh!

Tablelands
Vanuit Cairns zijn we vervolgens meer naar het binnenland gegaan, namelijk naar de Tablelands. Hier hebben we heel veel watervallen gezien, erg mooi allemaal, maar op een gegeven moment waren we toch wel een beetje ‘watervalmoe’. Helemaal omdat ze niet super bijzonder waren en helemaal niks waren in vergelijking met die overweldigende, gigantische in Laos.
Verder wel heel veel mooie verre uitzichten over de heuvelachtige tablelands, twee kratermeren en twee Fig trees. Dit zijn echt gigantisch bomen met een omvang van wel 30 meter. Het begint met een zaadje dat in een boom terechtkomt en zo groeit de boom naar beneden, daarbij verstikt de boom uiteindelijk de originele boom. Omdat er maar van die wortels naar beneden blijven groeien, wordt de boom in zo’n 500 jaar zo ontzettend breed.

4596J 4558J

Granity Gorge was een andere super geslaagde bestemming in de tablelands. Allereerst was de gorge echt super gaaf. Hele grote rotspartijen met daartussendoor het stromende water. Al klauterend en springend hebben we een gave wandeling gemaakt in de avondschemering. Daarnaast waren er echt ontzettend veel walibi’s die alles behalve schuw waren. Je kon ze uit de hand voeren en er sprong er zelfs een op schoot! WOW!

Dieren
Schildpadden bij Bundaberg
Nog meer geweldige dieren hebben we gezien in Bundaberg op het Mon Repos strand. Wij mochten daar toeschouwer zijn van hoe een gigantische schilpad ‘s avonds op het strand kwam om haar eieren te leggen. Echt gaaf! Maarliefst 115 eieren. En een vrouwtjes schildpad kan tot 6 keer per seizoen terug komen om iedere keer eieren te leggen. In totaal kan het aantal oplopen tot 1000, maar dat mag ook wel als je weet dat slechts 1 van de 1000 kleine schilpadden het overleefd.

4502 4800

Dolfijnen Tin Can Bay
In Tin Can Bay worden ‘s ochtends om 8 uur standaard dolfijnen gevoerd. Aangezien we er vlakbij zaten, hebben we even een kijkje genomen. Mooie beesten, maar deze waren erg beschadigd. Leuk om ze gezien te hebben, maar toch voelde het nog niet helemaal echt. We hopen nog ergens een groep springende dolfijnen vanaf de kust te spotten.

MEGA wandelende tak
Ohja.. ook nog gezien: echt een MEGA wandelende tak. En hij was best snel!

Christmas in Brisbane
Kerst hebben we gevierd in Brisbane. De eerste echte grote stad in Australie die we zijn tegengekomen en dat voelde echt weer even lekker. Veel mensen, drukke mensen, verschillende mensen en veel te doen en te zien. We hebben een aantal dagen rondgelopen en rondgevaren in de stad. Erg leuk en handig; door Brisbane loopt een rivier en daarover vaart de rivercat (ons nieuwe favoriete vervoersmiddel). Met een dagkaartje van het openbaar vervoer kan je zoveel ritjes met de rivercat maken als je maar wilt. Een leuke manier om de stad de verkennen.
Zoals jullie op de foto’s in het voorgaande bericht al hadden gezien, doen ze hier veel aan kerstdingen: Een giga kerstboom, uit lichtjes bestaande rendieren, kerstmannen en engeltjes, vuurwerk, muziek, carols, optredens, publieke films etc etc etc. En dat alles GRATIS. Heel Southbank was omgezet in een park vol bezigheden voor kerst. Er wordt echt ontzettend veel vanuit de stad georganiseerd. (Southbank is trouwens het gedeelte in de stad waar de lagoon is; een enorm park met publiek tropisch zwembad.)

4905 4880J

Southbank is dan ook het gedeelte van de stad waar wij onze kerst hebben doorgebracht. Heerlijk chillend in het park, afkoelen in de lagoon en ‘s avonds hebben we daar ook uitgebreid gebbqd. Erg leuk was het om alle megafamilies te zien die daar met meerdere goed gevulde koelboxen de hele dag vertoeven. Voor ons was het ook een geslaagde dag!

Cape Hillsborough, Surfers Pardadise, Byron Bay, Airly Beach, Rainbow beach
Dit zijn alle namen van alle strandbestemmingen waar we zijn geweest. Erg verschillend allemaal; van hoge gebouwens tot aan het strand tot verlaten stranden in parken. Erg cool, super relaxed en zeker van genoten, maar helaas naar ons gevoel niet lang genoeg. Vaak moesten we namelijk snel weer door, want 31 december kwam steeds dichter bij en dan is Sydney toch echt the place to be!

4787 4820

Onderweg
Het grootste gedeelte van de afgelopen tijd zijn we toch onderweg geweest. 4500 km met een gangetje van 80km/u, dat gaat niet echt snel! De trucks doen nog wel pogingen om ons wat harder te laten rijden. Naast alle andere waarschuwingen en verboden is bumperkleven hier namelijk heel normaal. Een afstand van 0,2 sec is hier de maat. Meestal is dit niet zo’n heel groot probleem, maar als het een giga roadtrain betreft, is het al snel minder leuk.

4809 4756

Sydney
Nou we hebben het gehaald hoor! Op 28 december kwamen we in Sydney aan, natuurlijk hadden we niks geregeld. Naja op de nacht van 31 december na, want dan zouden we de auto in de parkeergarage kunnen zetten van een hotel waar iemand die we eerder hebben leren kennen sliep.
De mensen van de tourist informatie vonden ons maar idioot en waren ook niet erg behulpzaam met het zoeken naar een camping voor de andere dagen. Maar we hebben zelf wat gevonden in een van de buitenwijken. Met 20 minuten met de auto en een uur met de trein stonden we midden in het centrum van Sydney. Na al die afstanden die we nu gewend zijn; prima!

Sydney is echt een geweldige gave stad! Het Opera House is mooi, de Harbour bridge is indrukwekkend, maar het mooie van Sydney is de gehele haven waar alles omheen is gebouwd. Ook hier hebben we gebruik gemaakt van ons favoriete vervoersmiddel; de ferry. Een rondje naar Darling Harbour en naar Manly beach.
Terwijl we onze auto voor een servicebeurt hebben weggebracht, zijn we naar het populaire en dus super drukke Bondi beach geweest. Misschien zijn we zelfs nog in beeld te zien van de Bondi Lifeguard tv-serie die ze op dat moment aan het opnemen waren.

Verder zijn we naar het Autralian museum geweest, hebben we voor nieuwe slippers geshopt (die van Mariel waren alweer stuk), de malls verkend, Chinatown doorgelopen (niet echt!), sushi gegeten, de brug overgelopen, oude bekenden ontmoet, terras gezeten, wezen stappen en NYE gevierd.

NYE
Na de grootste horror verhalen over de gigantische drukte te hebben gehoord van iedereen die we maar tegenkwamen en van alle toerist informaties die we hebben bezocht, waren wij om 13u paraat in de stad. Zorgvuldig een locatie gekozen, lekkere dingen en tijdschriften gekocht en om 15u in de rij gaan staan om het betreffende park als een van de eersten om 18u te kunnen betreden. Maarrr dan hadden we ook een mooi plek tussen alle andere 1,5 mln mensen; een set stoelen met achter ons de bar, rechts van ons de bbq, voor ons de harbour bridge en links van ons de toiletten.
Wij vonden het 21u vuurwerk voor de familie al groots, maar dat was niks volgens de ervaren Australiers onder ons. Het middernacht vuurwerk was idd echt helemaal ge-weldig! Zo groots, zo veel echt niet normaal meer! (Het vuurwerk werd geschoten vanaf 7 pontons in de haven, 8 gebouwen en vanaf de brug.) Het was het zo lang in de rij wachten zeker waard. Ook al bleek het achteraf niet nodig te zijn geweest voor onze plek. (Om 18u waren de hekken namelijk open gegaan en er mochten maar 1800 mensen naar binnen, maar om 19u was de rij op en kon iedereen gewoon rustig naar binnen wandelen.) Maar volgende keer zouden we het zeker weer doen!

En nu..
Tsja.. dat weten we zelf ook nog niet helemaal. Eerst morgen maar eens naar de eerste dag van het Sydney festival, daarna richting de Blue Mountains en dan richting Melbourne??

We zijn erg benieuwd hoe het daar in Nederland allemaal gaat, dus hopen wat van jullie te horen!

Dennis & Marielle

2 thoughts on “Roadtrippen met Wall-E!!”

1. He hallo reizigers,

Weer een topverhaal! Ben wel beeeetje jaloers, terwijl ik hier opgesloten op mijn kamer zit om voor mijn tentamens te leren! dus ik zeg; geniet er heel veel van! Super hoe jullie ongepland overal heengaan en er toch wat moois van weten te maken!

In tillie is het inderdaad echt winterweer, alles ligt onder het sneeuw en de eerste WK marathonschaatsen op natuurijs is een feit. ( heel nederland is natuurlijk weer in rep en roer, dat het weer een keer echt winterweer is!) voor de rest weinig spannend nieuws vanuit ons kikkerlandje!

maar de planning voor jullie is dus nog niet echt duidelijk. Go with the flow dus! Nogmaals heeel veel plezier,

Dikke kus,
    Petra

2. Hey Dennis!

Wat ontzettend leuk om weer eens een verhaal telezen. wat moet het heerlijk zijn om zo onbezonnen rond te trekken en wat een hoop gave dingen hebben jullie weer gezien.

inderdaad in NL op de schaats gestaan.. brrr maar ook dat is best weer eens leuk! verder blijft Nederland dan inderdaad Nederland, hopen op een elfstedentocht tot het toch weer niet gaat lukken haha.

Geniet er weer van! Ben benieuwd waar je volgende verhaal vandaan komt!