Strand, duiken, surfen, 3000 km outback en het Great Barrier Reef

G’day allemaal!

Dat is een tijd geleden! Sorry, maar het gaat ook allemaal zo snel! Hoe is het met iedereen? Inmiddels zijn we down under, in Cairns (in het noorden aan de oostkust)! Maar voordat we hier kwamen hebben we ook nog tien dagen op Lombok en Bali te spenderen gehad. Dus een verhaal over het strandleven, turtles en haaien spotten tijdens het duiken, stroming tijdens het snorkelen, spanning voor bomaanslagen en nieuwe blauwe plekken van het surfen. Verder zijn we gevlogen op Darwin in Australie, maar tussen Carins waar we nu zijn en Darwin ligt nog zo’n 3000 km outback met 20.000 jaar oude rotsschilderingen en heel veel Skippy’s…

LOMBOK
Vanaf Surabaya op Java in Indonesie, waar ons vorige verhaal eindigde, zijn we gevlogen naar Lombok. Een soort tweede Bali in opkomst, maar dan nog wel wat minder toeristisch. Ons idee hier was om naar de Gili eilanden te gaan. Drie eilandjes, drie paradijsjes. We hebben ‘de drukste’ er van uit gezocht, Gili Trawangan. Om er te komen, bleek een aardige ramp te zijn, wat de Lonely Planet eigenlijk ook al voorspeld had. Maar we waren voorbereid en zijn uiteindelijk met een bootje letterlijk op het strand gedumpt.

Gili Trawangan
Hier hebben we gevonden waar we aan toe waren: Strand, relaxen, lezen, lekker eten en heel veel snorkelen. Ze hadden het eiland beter gewoon ‘Bounty’ kunnen noemen. Het was dan wel het drukste eiland, maar zodra je van de bebouwde drukke strook wegliep, had je het rijk voor je alleen. We zijn hier vijf dagen gebleven en hebben eigenlijk voornamelijk op de kop in het water gehangen. Want het snorkelen was al verschrikkelijk gaaf! Natuurlijk zat het er vol met de mooie gekleurde vissen maar wat het erg gaaf maakte is dat je gewoon tijdens het snorkelen diverse schildpadden kon zien en zelfs hebben we een kleine haai gespot!! Helaas was het koraal wat minder, grote delen zijn dood, maar we hebben ook genoeg mooi plekken met kleurrijk, levend koraal gevonden. Helemaal leuk was dat er op bepaalde plekken een stroming stond. Je kon zo het water inspringen en je hoefde helemaal niks te doen en je dreef langzaam en soms wat sneller (tot te snel) over het koraal om zo binnen een half uur aan de andere van het eiland er weer uit te komen. En dan weer terug naar het begin en nog een keer en nog een keer en nog een keer.. Erg leuk!

4072J 4073J

Een groot voordeel van het zwaar ontwikkelde toerisme is dat er veel aanbod is van westers eten en dat het dan ook erg lekker was! Wel vaker in de niet toeristische gedeeltes probeer je toch nog een keer die schnitzel of steak. Maar keer op keer lijkt het gewoon nergens op en is het eigenlijk gewoon vies. (En toch blijven proberen he!) Maar hier was het westers eten gewoon te lekker; grote barbeques met saladebarren tot lekker mexicaans. Voor de duidelijkheid, Indonesisch eten is verrukkelijk, maar het budget staat niet altijd een echte lekker maaltijd toe en dan kom je toch altijd weer terecht om dezelfde standaard dingen; nasi goreng met gado gado.

Weer erg jammer van het ontwikkelde toerisme, is dat echt werkelijk waar iedereen geld aan je probeert te verdienen. Je kan niet over (de enige) straat lopen zonder meerdere keren te worden aangesproken met: ‘Transport?’ ‘Snorkel?’ ‘Have a look inside’ ‘Cheap cheap (ze lijken net vogeltjes) en ‘Special price for you’ is ook een favoriete.. Erg vervelend om maar iedere keer weer aardig af te wijzen, waarna de meesten chagerijnig terug doen. Ook wordt de prijs van alles in een keer vijfdubbel verhoogd, erg vervelend als je de normale prijzen in Indonesie kent. Wat duurder is ok, want ja, alles moet hier natuurlijk naartoe verscheept worden, maar 5x!! Doe es ff normaal!

Duiken
Natuurlijk zijn we ook gaan duiken!! Twee duiken op een dag stonden er op het programma. Bij ‘Meno Wall’ en ‘Manta Point’ hebben we gedoken, en we hadden gewoon een prive divemaster en een prive bootje! Er waren geen andere duikers die dag, dus dat was erg relaxed. Qua koraal waren de duiken niet “je van het”, met het snorkelen was er meer te zien. Maar qua vissen en schildpadden was het gaaf. De eerste duik dachten we al dat we veel schildpadden hadden gezien (3), maar de tweede duik zagen we er maarliefst 8, en ze hebben allemaal een schild van zo’n ongeveer een meter… WOW! De eerste duik hebben we twee haaien (een white-tip en black-tip) gezien en dit keer een haai, zoals een echte haai er uit ziet. Ja, dat was toch wel een beetje spannend ook al was de divemaster ervan overtuigd dat ze niks doen zolang je maar rustig zwemt en niet te dichtbij komt.

4150J 4152J

VAN LOMBOK NAAR BALI
Nou, het gemakkelijkste is om het met een priveboot te doen, maar als dat niet lukt, is de tweede makkelijke optie om maar gewoon te gaan zwemmen!! Wij dachten laten we de moeilijke weg nemen; met de openbare boot. Het was echt een ramp en deze reis zal waarschijnlijk nog lang in onze geheugen staan als de verschrikkelijkste reisdag ooit.
Allereerst gaat de boot naar Bali natuurlijk niet vanaf de Gili eilanden zelf, maar moet je eerst naar Lombok. Wij hadden heel handig geregeld dat we onze laatste dag gingen duiken, zodat de duikschool ons gelijk mee kon nemen naar het “vaste” (ei)land. Daarnaast hebben ze ons ook nog heel aardig naar Mataram gebracht, de hoofdstad van Lombok, waar we de nacht hebben vertoefd. Tot zover alles prima. Maar de public ferry zou vanaf Lembar vertrekken en dat ligt nog weer zo’n drie kwartier onder Mataram. Om niet dit stuk al moeilijk te maken en te zorgen dat we de ferry zouden halen, hebben we hiervoor een taxi genomen. Helaas vaarde de ferry net voor onze neus weg en moesten we 1,5 uur wachten. Een vervelende 1,5 uur, waarin iedereen in de haven weer vanalles aan ons probeerde te verkopen qua transport. We vertrouwden het allemaal voor geen meter en ze vroegen ook weer belachelijke prijzen, dus besloten we het gewoon af te wachten tot op Bali. Alle vrachtwagens aan boord en daarna alle mensen aan boord, wij hadden een mooi plekje gevonden en settelde ons met een boek. Dit voornamelijk weer om alle stug volhoudende verkopers gemakkelijker te kunnen negeren. De ferry deed er 4,5 uur over, maar toen waren we er nog niet, want we moesten nog een uur wachten voor dat we aan konden meren. De haven is namelijk te klein, en er kan maar een ferry tegelijk aanmeren. De vorige is nog bezig met het af- en opladen van alle vrachtwagen en mensen, dus bleven wij nog even lekker dobberen. Eenmaal in de haven van Padangbay op Bali begon het grootste gezeik van de dag; vervoer krijgen naar Kuta (onze strandbestemming voor de laatste dagen.) We hadden al vernomen dat het openbaar vervoer niet zou werken, je zou dan vijf keer over moeten stappen en uiteindelijk erg veel moeten betalen. Een taxi zou helemaal belachelijk duur zijn, dus je zou met de mannetjes die daar staan iets moeten regelen. Nou, en van die mannetjes houden wij niet zo, omdat ze gewoon te volhoudend en irritant zijn! Ze kijken ongevraagd mee in je boek waar je naar toe wilt, blijven te dicht naast je staan en blijven maar meelopen. Als ze het nou op een aardige manier aanpakken zal alles goed zijn, want ja wij willen wel een dienst van ze. Echt bijna een uur bleven ze aan ons plakken. Een uur waarin wij besloten om naar de grote weg te lopen, en zij liepen mee. Een uur waarin wij besloten wat te gaan drinken, zij bleven daar bij ons staan. Wij gingen ergens zitten, zij gingen naast ons zitten. Wij gingen bedenken via waar we naar Kuta gingen, ze bleven maar doorgooien met prijzen en dingen. Zo irritant, je kan niet eens meer nadenken wat je wil. Na veel gezeur uiteindelijk een (veel te hoge) prijs afgesproken om direct en rechtstreeks naar Kuta gebracht te worden. We vertrouwden het al niet helemaal en helemaal toen de public bemo voor kwam rijden om ons mee te nemen waren we er helemaal klaar mee. We zijn dan ook niet ingestapt omdat ze ons voorlogen (we hadden het gevoel nog steeds 5 keer te moeten overstappen en nu al het geld voor een hele reis kwijt te zijn.) Uiteindelijk kwam er een andere jongen langs die had net mensen van Kuta naar Padangbai gebracht en ging weer terug naar Kuta. Wat hem betreft konden we gratis of voor een pakje sigareten wel mee, maar de gasten die ons al een uur lang probeerden af te zetten hadden hem 20 meter eerder al aangehouden en tegen hem gezegd dat hij ons niet mee mocht nemen zonder geld aan hun te betalen en voor minimaal 120.000 rupiah…. Het relaxte aan hem was dat hij gewoon rustig was en overlegde, zodat we met hem mee zijn gegaan… Welliswaar zwaar gefrustreerd maar voor ongeveer hetzelfde bedrag als de georganiseerde reis, zijn we in Kuta aangekomen. Wel hebben we nu een goede tip kunnen geven aan de mensen die ons niet probeerden af te zetten zoals de mensen van de duikshop en de eerlijke taxichauffeur.

BALI
Op Bali hebben we ook weer genoten van het fijne strandleven. Nog een boek uit en nog een extra teint bruiner.

Tulamben duiken
Ook op Bali zijn we nog wezen duiken. Met de scooter zijn we naar Tulamben gecrosst, in het oosten van Bali (200km.). Daar voor de kust ligt namelijk het US liberty wreck, een Amerikaanse marineschip dat tijdens WWII door de Japanners tot zinken is gebracht. Het duiken zou daar geweldig moeten zijn en dat was het ook!! Nou eigenlijk niet zo zeer omdat het schip heel mooi was, want dat kon je nauwelijks herkennen als een schip. Maar meer omdat er zo ontzettend veel koraal op het schip leeft en er enorm veel vissen zijn in alle gaten en hoekjes van het schip. Echt bijna alle soorten vissen van alle duiken bij elkaar wel gezien, en groot! Een baracuda van bijna 2 meter, een gigantische grouper ook van bijna 2 m, een whitetip haai, een giga school kleinere baracuda’s (die als een wervelwind vanaf het wateroppervlak naar de bodem cirkelden), grote triggerfisches, batfisches, lionfisch, clownfish, angelfish.. en nog een heleboel die we niet bij naam kennen! Deze duikspot is echt gaaf!

Surfen
Als je op Kuta op het strand loopt, is het eerste wat je ziet de vele surfboardverhuurders. Als je in de zee kijkt, zie je eigenlijk nauwelijk zwemmers, maar alleen maar surfers! Dus konden we er natuurlijk niet onderuit om ook weer een poging te wagen. De golven waren hier een stuk rustiger en gelijkmatiger dan in Phuket. Dus het ging aardig goed! Cool!! Niet dat we het nou ondertussen al een keer echt goed kunnen. Maar het blijft mooi. Helaas levert het ook veel blauwe plekken en spierpijn op, al dat gezandstraal en die dikke golven. En ja, dan moet je arm ook niet in het touw verstrikt raken.

4156J 4114J

Excecuties en aanslagen
Wat wel echt heel raar was tijdens ons verblijf in Bali, was dat er was aangekondigd dat de ‘Balibombers’ begin november zouden worden geexecuteerd. En wij waren er natuurlijk begin november. Aangezien de ‘bombers’ een oproep hadden gedaan om nieuwe aanslagen te plegen als ze geexecuteerd werden, was de beveiliging verscherpt. Australie had een negatief reisadvies gegeven. Er stond een Australische nieuwsbus permanent bij het herdekkingsmonument van de aanslagen in 2002. Verder hingen er diverse spandoeken op de plek waar de discotheek heeft gestaan en kregen we het gevoel dat het overal toch wel vrij rustig was. Raar voelde het om precies wanneer dit alles gaande was dan ook op de betreffende plek te zijn. Voor Dennis kwam daarbij dat hij in 2002 een paar maanden voor de aanslagen in ‘Sari Club’ is geweest, een plek wat nu braakliggend terrein is tussen de rest van volgebouwd Kuta. Ook hebben we van een medewerker van ons guesthouse nog rillingveroorzakende verhalen gehoord, hij was op het tijdstip van de aanslagen aan het werk. We waren uiteindelijk toch wel opgelucht toen op 5 november in het vliegtuig zaten en Bali gewoon konden verlaten. Het eerste nieuws wat we in Australie hoorden was dat de ‘Bali Bombers’ op 6 november geexecuteerd zijn, wat de nodige rellen in hun geboorte plaatsen op Java heeft opgeleverd, gelukkig zijn er geen nieuwe aanslagen gepleegd op Bali.

3000 KM OUTBACK
Na ruim vier en een halve maand Azië zijn we dan eindelijk aangekomen in Darwin, Australie. Darwin ligt in het noordelijkste puntje, in het midden van Australie, en dat is nog een heel eind vanaf de ooskust, waarvan wij hadden bedacht om die af te zakken. En wat ligt er Tussen Darwin en Cairns??? Nou eigenlijk helemaal niks!

We hebben aardig wat moeite gehad om te bedenken hoe we deze afstand, ruim 3000km, nou zouden moeten afleggen. Huren? Kopen? Relocation? Voor hoelang? Te duur? Nu al? Andere route? etc. etc. Uiteindelijk hebben we een ‘relocation’ gevonden van Darwin naar Cairns. Dit houdt in dat we voor een verhuurder een camper van de ene naar de andere plaats hebben gebracht. Het kost maar 1AUD per dag en je krijgt zelfs 500 AUD aan brandstof, maar je krijgt er ook maar 5 dagen voor! We hebben 2 dagen bijgekocht en zo hadden we 7 dagen voor deze lange, maar erg indrukwekkende tocht.

4307J 4318J

Uren rijden
Uren rijden zonder ook maar iets of iemand te zien. Uitzichten waarbij je echt super ver kan kijken. Een enorm gevoel van vrijheid. Een gevoel dat je de wereld af rijdt met die lange rechte wegen en de spiegelingen aan de horizon. Het was vermoeiend maar het was gaaf! Het rijden is echt ontzettend vermoeiend, omdat je geen andere auto’s hebt waar je op moet letten, je stuur blijft gewoon recht en het gaspedaal op een stand. Tanken doe je bij bijna elk tankstation wat je ziet aangezien die op zo’n 200km van elkaar af liggen. Erg veel gewisseld en veel muziek om het rijden vol te kunnen houden.

Bezichtigingen
Omdat we de twee extra dagen hadden gekocht, hadden we toch ook nog wat tijd om onderweg bij enkele dingen te stoppen. Zo ligt helemaal in het noorden het ‘Kakadu’ national park. Hier hebben we oude originele ‘aboriginal art’ gezien, een rots beklommen en een super uitzicht gehad. Verder zijn we naar ‘Katherine Gorge’ geweest; water dat precies tussen twee hoge rotsen doorstroomt. We zijn gestopt bij de historische pub ‘Daly waters’. We zijn nog bij een meer wezen kijken en zijn natuurlijk veel gestopt voor foto’s, voor een grasveld vol kangaroo’s en bij meerdere rivieren om vanaf de bruggen uiteindelijk 1 krokodil te spotten. Ook zijn de ‘roadtrains’ onderweg gaaf; dit zijn dikke vrachtwagens met 3 of 4 aanhangers, die tot wel 50 meter lang kunnen zijn. En we hebben de nodige dieren gespot vanuit de auto; paarden, koeien, struisvogels, kangaroo’s, ezeltjes (in het wild?), een (dode) slang, een lizard en veel vogels. Oh en we hebben cowboys gespot. Bizar om te zien dat dat nog echt een cultuur is die zo leeft, we zijn zelfs naar een rodeo geweest. Niet helemaal mee eens, maar toch een mooie sfeer om meegemaakt te hebben. Maar het meeste wat we gezien hebben is toch zand, zand en nog eens zand. Klinkt erg saai, maar is echt ontzettend gaaf om meegemaakt te hebben!!!

4251J 4326J

GREAT BARRIER REEF
Eenmaal in Cairns hebben we een trip geboekt met de ‘Reef Encounter’, om in totaal zes dagen op het Great Barrier Reef te gaan vertoeven. Een ‘hostieprogram’ kon er voor zorgen dat we niet alleen drie dagen gewoon als gast aan boord zouden zijn, maar ook nog eens drie dagen als hostie, om zo extra gratis duiken te kunnen maken! In totaal hebben we maarliefst 15/18 duiken kunnen maken! En oh wat is duiken in het Great Barrier Reef gaaf!! Het koraal was fantastisch, de haaien eng, maar cool en het gevoel van onderwater zijn met zoveel moois om je heen was gewoon overweldigend!
Helaas moesten we als hostie meer werken dan ons voorgespiegeld was en hebben we wat moeite gehad met het ook daadwerkelijk krijgen van onze toegezegde duiken, maar het was het allemaal dubbel en dwars waard. Gelukkig hadden we ook erg leuke grapigge collegea hosties Luca en Pey. Luca was een erg troste bezitter van de enige echte ‘Italian mustages’. Met hem hebben we dan ook de meeste duiken gemaakt en dat was zeker de moeite waard, hij is namelijk een zeer ervaren duiker (bij de Italiaanse Marine en heeft meerdere onderwaterprojecten op zijn naam staan), en heeft ons niet alleen veel moois onderwater laten zien maar ons ook regelmatig een goed lachbui bezorgd… Pey is een Chinese Singaporees die een onderwatercamera had gehuurd. Hij heeft echt honderden foto’s gemaakt, maar zijn echte missie was om de ‘Italian mustages’ op de foto te krijgen. Was echt super om met hun samen te duiken. En het ‘Great Barrier Reef’ is een top ervaring!!!

EN NU..
En nu hebben we onze eigen camper gekocht. Een omgebouwde Nissan Venetta met een groot bed achterin. Inmiddels hebben we hem helemaal ingericht met onze spullen (jaja, alles netjes georganiseerd in boxen!!!) en hebben we er vannacht de eerste nacht in geslapen. Hij slaapt goed! Het blijft natuurlijk een gok, want het is een oud gebakje, maar de mechinical was er van overtuigd dat we een goede koop hadden gedaan. Dus daar gaan we dan ook van uit. So.. Sydney en het vuurwerk op de harbour bridge; here we come!

Succes en veel plezier allemaal! En we hopen ook wat van jullie te horen!

Dennis en Marielle

13 thoughts on “Strand, duiken, surfen, 3000 km outback en het Great Barrier Reef”

1. Wooowwwww!!! COOOOLLLL!!! Wat maken jullie gigantische gave dingen mee zeg!! En wat een irritantje mannetjes!! Arrgg!! Kan je nu denk ik ook wel weer om lachen ofnie? Wat een afstanden in Australie!! Hadden jullie wel genoeg water mee? In Canada zijn de afstanden ook enorm! De natuur is natuurlijk wel anders dan in Australie…. Maar dat ben je als NL helemaal niet gewend. Ik wens jullie heel veel plezier!! Mijn trip in Canada is al weer bijna ten einde 🙁 Helaas… Deze week/volgende week tentamens.. en dan naar CHICAGO!! Veel zin in! Heel veel plezier nog!! Genietse!! X Carole

2. Yo leute, wat ‘n toffe verhalen. Echt super hoe jullie ‘t allemaal weten te fixen! En geweldig om te lezen over alle mooie spots die jullie tegenkomen! Hou die Nissan heel, en alvast een supermooi feestje toegewenst in Sydney!
    Cheers!

3. Hey peeps,

KLinkt allemaal eveneens geweldig! Ik blijf het maar raar vinden dat jullie daar zulke gave en spannende dingen meemaken en wij hier met zijn allen gewoontjes naar college en ons werk gaan! Ach ja, een paar dagen winterberg zijn ook leuk! Hier is et verder goed, redelijk koud, maar een elfstedentocht zal er hoogstwaarschijnlijk er ook dit jaar niet inzitten. We zijn allemaal druk bezig met de voorbereidingen van het jaarlijkste Sinterklaasfeest, weten jullie nog wel, die man met die baard. En uiteraard daarna weer gezellig met de hele familie kerst vieren. Voor jullie wel raar, met 30 graden kerst vieren! Nou, alvast een fijne sinterklaas (heb je al een keer je schoen gezet Dennis?) en have fun mates! Enne…..no worries,,,

grt Ewold

4. Heey Marielle en Dennis,

Super om jullie uitgebreide verhaal te lezen!! Het lijkt me echt heerlijk om zo rond te trekken met z’n tweetjes, van alles mee te maken en ook nog eens lekker bruin te bakken 😉

Heel veel plezier nog!!

Liefs,
    Loes

5. Hey mates!
    Man o man, wat een verhalen weer! Ik stik echt van jaloezie.. Al die verhalen, ik kan me dr bijna geen voorstelling meer van maken.
    Hoe was de overstap van Azië naar Australië? Schrikbarende prijzen? Of valt het mee? Fijn zeker dat iedereen je verstaat en dat je niet meer zo hoeft te onderhandelen over ALLES!
    Hier en Hollanda is alles prima. Echt stervens koud, dat wel, en langzaamaan begint (bij mij) het kerstgevoel te komen. Nog even een weekje wachten en dan mogen we echt los, na de sint!
    Geniet ervan!!
    X Nienke

6. Jeeeeeeeetje wat een supergave update weer:-D wat gaaf dat jullie zo aan het roadtrippen zijn!! En na zoveel duiken zijn jullie vast echte duikpro’s:-) ik ben sinds zondag weer terug uit z-afrika, was echt fantastisch, en weet nu een klein beetje hoe het is om zo rond te reizen als jullie;-) veel plezier met de reist naar sidney en fijne sinterklaasavond hè haha! XXX Plien

7. Via deze weg:

Fijne Kerstdagen en een geweldige jaarwisseling toegewenst!

Ik hoop jullie weer te mogen begroeten in ons kleine, koude landje in 2009!

X Ewold

PS: Nog een gaaf feessie daar met de Aussies op 31 december??

8. Hey eeuwige reizigers!!!!

Ik zit achter m’n laptopje te genieten van jullie geweldige reis!!! Jeetje had al een tijdje niet meer gekeken en ben weer helemaal up to date, ongelooflijk wat een geweldige reis hebben jullie!!!! Ik sta gewoon op het punt om zelf m’n spullen te pakken en weer te gaan reizen!! Nou ja ben net 4 weken in noord Thailand geweest, wilde het regenseizoen onvluchten, ook erg leuk.

Vind het super om te zien dat jullie zijn blijven duiken, voel me helemaal een beetje trots als ik jullie geweldige duikavonturen lees!!!!! Is een nieuwe wereld open gegaan he!

Hebben jullie al een naam voor jullie camper? Toen wij daar waren hadden we er ook 1 ,ze heette Urvie, jammer genoeg heeft de nieuwe eigenaar haar tegen een boom aan gereden en heeft ze niet overleefd……doet me nog steeds wat hoor! Hij heeft het wel overleefd…dat dan weer wel he.

Ned vrienden van me zitten nu 2 mnd in Sydney, ook om oud & nieuw te vieren, lijkt me helemaal geweldig met al dat vuurwerk!
    Wij zitten op het eiland en dit wordt onze 1e kerst hier…….heb een beetje heimwee, getver!!!!

Lieverds, geniet van jullie geweldige reis en ik zal via jullie geweldige verhalen ook stiekum een beetje meereizen!

Dikke kus
    Shirley

9. He Dennis,

Je reisverhalen klinken allemaal erg indrukwekkend. Ik lees ze met veel plezier. Vooral het duiken lijkt me erg mooi. Ook mooi dat je door zoveel verschillende landschappen heen reist. Lees ook Paula’s reisverhalen regelmatig. Is wel grappig om te lezen dat zij dezelfde problemen heeft met irritante mannetjes die hun diensten willen slijten. Hier in Nederland werd laatst op de AVV geopperd om een borrelbus voor Aeolus te kopen. Misschien kun je je Nissan Venett meenemen als je terugkomt 😉 Nog veel plezier gewenst in Australië, fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Groeten,

Rients

10. Hi Marielle en Dennis,

Australie…heel wat anders dan waar jullie al gezeten hebben.
    Geen drukte, de grote afstanden, het landschap en de mensen. Alles is anders. Ook dat hebben jullie maar weer gezien en meegemaakt een ander continent en alles is anders. Even wennen?
    Een hele fijne Kerstdagen en een mooie jaarwisseling in Sydney

groet van ons allen

11. He Dennis en Marielle,

Vast bijzondere kerstdagen gehad. Is weer eens wat anders dan bij de verwarming. Het is hier in Nederland steenkoud, maar over 1 1/2 week gaan we skieen in Oostenrijk kunnen we alvast wat wennen. Alvast een gelukkig nieuwjaar!